نوشيدن شکلات داغ ريفلاکس مي‌آرود


 

نويسنده:دکتر ناصر ابراهيمي‌درياني، فوق‌تخصص بيماري‌هاي گوارشي




 
مصرف شکلات براي افرادي که مشکل ريفلاکس (بازگشت غذا از معده به مري دارند) و حس ترش کردن به آنها دست مي‌دهد، مناسب نيست. اين نظريه هم در مورد خود شکلات و هم در مورد محصولاتي که در آنها شکلات به کار رفته، صادق است؛ زيرا شکلات سبب باز شدن دريچه يا اسفنکتر بين مري و معده شده و ريفلاکس را به شدت تشديد مي‌کند. به همين علت مصرف آن به افرادي که مشکل معده دارند، توصيه نمي‌شود. مشکل ديگر مصرف زياد و غليظ اين نوشيدني، ايجاد يبوست در افراد است؛ به خصوص اگر مصرف ميوه و سبزي نيز ناکافي باشد. شکلات در عين حال فوايدي هم دارد.
امروزه ثابت شده که مصرف شکلات‌هاي سياه يا تلخ براي سلامت قلب مفيد است و خطر ايجاد تصلب شرايين يا گرفتگي عروق را کمتر مي‌کند؛ زيرا کلسترول خون را تنظيم و از التهاب و نابودي سلول‌ها جلوگيري مي‌کند. البته متخصصان تغذيه و رژيم‌درماني مي‌گويند مصرف بيش از حد شکلات مي‌تواند خطرناک باشد و تنها توصيه به مصرف شکلات، خوردن يک يا 2 بار در هفته آن است. به علاوه، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بي‌رويه اين شكلات‌ها سبب اعتياد به آنها مي‌شود. در چنين شرايطي، در صورت در دسترس نبودن اين شكلات‌ها، فرد معتاد احساس خستگي و افسردگي خواهد كرد.

از طرفي مصرف شکلات زياد مي‌تواند به افزايش وزن منجر شود و همين افزايش وزن مشکلات عديده‌اي را براي فرد ايجاد خواهد کرد. يکي ديگر از مضرات استفاده از هات‌چاکلت‌ها يا شکلات‌هاي داغ باقي ماندن شکلات روي دندان‌ها و تسريع روند فساد در آنهاست. همچنين خوردن شکلات زياد مي‌تواند مانعي در رسيدن مواد غذايي مفيد به بدن باشد پس بهتر است به جاي شکلات از غذاها و ميان‌وعده‌هاي مفيدتري استفاده شود و خوردن آن را تنها به يک گزينه براي ايجاد تنوع تبديل کرد.
منبع:www.salamat.com